
Активація студентських просторів
Поділитися
Фізичний простір, відчуття комфорту від перебування в закладі впливають на мотивацію студентів до навчання й визнані невіддільною складовою освітнього середовища (Nordquist, 2019). Університет має бути також і платформою для соціалізації та особистісного розвитку, а поняття комфорту — реалізовуватися в комплексному підході до активації простору, а не тільки у почергових ремонтах авдиторій.
Тому в березні 2021 року команда україно-швейцарського проєкту «Розвиток медичної освіти» разом із пілотними медичними заклади вищої освіти (ЗВО) розпочали спільний рух у напрямі освітніх просторів, дружніх до потреб студентів і студенток. Ця ініціатива започаткована, щоб здизайнувати й запровадити доступні для студентства й освітян простори, які б сприяли корисному навчанню в малих групах, організації освітніх і дозвільних заходів, зручному проведенню часу наодинці або з колегами. А також, щоб у стінах університету всі могли відпочити, покреативити й почувалися комфортно. Спираючись на експертизу агенції просторового розвитку Zvidsy й досвід іноземних університетів, були створені концепції студентських просторів.
У роботі зі студентськими просторами ми фокусуємося передовсім на змісті, а не на емоціях чи настроях, які пам’ять може пов’язувати з тою чи іншою локацією. Ми пропонуємо подивитися на навчання в ЗВО під ширшим кутом зору й не розглядати цей досвід лише як відвідування лекцій, семінарів, практичних занять. Університет, як освітній простір, має включати крім базових можливостей для навчання, опції неформальної освіти. Тому ми радо сприяємо змінам, які надихають студентів і студенток здобувати освіту в комфортному просторі.
Передовсім команда агенції Zvidsy провела розвідувальне дослідження медичних закладів освіти з різних міст України: Полтави, Житомира, Чернівців, Тернополя, Рівного та Харкова. Упродовж дослідження колеги вербалізували проблематику та описали актуальний стан територій для подальшої роботи над активацією закладів. Кінцевою метою стало дослідження досвіду студентів, як особистостей в освітньому закладі, яке дало поштовх до розробки практичного інструменту активації освітніх закладів за умови різних можливостей і ресурсів. Команда агенції Zvidsy розробила аналітичну брошуру, в якій описала шляхи підвищення комфорту у медичних закладах. У результаті, представники адміністрацій освітніх закладів отримали перелік обґрунтованих принципів і рішень для покращення простору. Наступним кроком проєктувалися індивідуальні рішення для кожного з медичних ЗВО.
Далі йшов етап аналізу можливостей кожного закладу стосовно імплементації концепції загалом, або її окремих частин. Усі напрацювання були зібрані в окрему презентацію «Просторовий потенціал закладів вищої освіти України» й представлені колегам з пілотних медичних ЗВО.
Головна ціль проєкту — активувати нові місця відпочинку та проведення часу для студентів на базі закладу. В цій роботі команда агенції спирається на попереднє дослідження про головні аспекти життя університеті.
Принципи, на яких базується проєкт:
- створення комфортних умов для самоосвіти на території ЗВО,
- покращення комфорту для позанавчальної діяльності на території ЗВО: харчування, спілкування, відпочинок,
- створення умов для нового позитивного користувацького досвіду від освітнього простору,
- надання студентам свободи для створення власних ініціатив та самостійного вдосконалення простору під власні потреби.
Між тим, ми окремо поспілкувалися із засновником агенції Zvidsy, Олександром Шевченком про те, як активувати нерозкритий просторовий потенціал ЗВО й поліпшити досвід студентів без капітальних і мільйонних інвестицій. Олександр коментує: «Конкретний період оновлень вирахувати вкрай важко — технологічний і мінливий світ змінюється дедалі динамічніше, тому годі чекати вказівок згори про регулярні капремонти, потрібно вводити програми, що стимулюватимуть системне залучення студентів і викладачів до процесів у ЗВО. Важливо також залучати експертів, адже це пришвидшить, полегшить процес змін і зробить якіснішим результат. Для кожного ЗВО варто переглядати ці процеси щоразу, коли ваш смартфон отримує нове програмне забезпечення із Кремнієвої долини». Повне інтерв‘ю Олександра Шевченка читайте тут.
Проєкти в стадії реалізації
Львівська медична академія ім. Андрея Крупинського
21 січня 2021 року Львівська медична академія імені Андрея Крупинського (ЛМА) за підтримки україно-швейцарського проєкту «Розвиток медичної освіти» й архітектурної агенції Zvidsy відкрила освітній простір для своїх студентів. Концепція студентського простору була створена, спираючись на досвід іноземних університетів.
Презентація проєкту тут< «Сьогодні ми як ніколи залежимо від стійкості й професійності лікарів і медсестер. У роботі зі Львівською медичною академією ми як архітектори звернули увагу на важливість відпочинку й відновлення студентів під час навчання. Вулична локація біля горіха у дворі академії дає ковток свіжого повітря у прямому і переносному сенсі, осучаснює історичний комплекс будівель і пропонує комфортне місце зустрічей та відпочинку», — говорить Олександр Шевченко, засновник агенції просторового розвитку Zvidsy.
Зі свого боку студенти ЛМА теж раді бачити позитивні зрушення в сторону інтересів студентства. «Віртуальне середовище, заручниками якого ми стали, не може замінити живого спілкування між людьми. Ми всі опинилися в умовах, коли нам потрібні публічні простори на свіжому повітрі, де можна провести час з друзями. Ця локація саме для цього — для нетворкінгу студентської спільноти та освіти, яка виходить за рамки звичного її розуміння», — підкреслила Діана Сахарнацька, студентка третього курсу, вчиться на медсестру.
Рівненська медична академія
У цьому проєкті команда агенції працює над вибраними точками, які мають найбільший потенціал для впливу на велику кількість студентів і працівників ЗВО. Точки було обрано враховуючи поточний стан, кількість користувачів, очікуваний ефект. Обрані наступні локації:
- кімната в гуртожитку №1 від РМА, вулиця Степана Банде ри, 43, Рівне,
- зона біля Симуляційного центру РМА, Гуртожиток №3, вулиця Курчатова, 6, Рівне
Майбутні проєкти
Житомирський медичний інститут
Команда агенції Zvidsy провела обговорення з робочою групою, визначила й проаналізувала потреби резидентів і зосередилася на головній цілі роботи — активувати нові місця відпочинку та проведення часу. У рамках проєкту колеги з агенції працюють над двома вибраними точками, які мають потенціал якісного простору, де упродовж дня знаходиться найбільша кількість людей. Точки обиралися у двох зонах, по одній на кожну:
- зона у прибудинковій території закладу,
- зона у приміщенні закладу.
Тернопільський національний медичний
університет імені І. Я. Горбачевського
У цьому проєкті використовувалася сервіс-модель, при якій команда агенції Zvidsy аналізувала основні потреби студентів протягом навчального дня. В результаті аналізу було обрано зону між навчальним корпусом та Театральним майданом — двір Корпусу медико-біологічних проблем (вул. Словацького). На фото зображений його поточний стан. Корпус використовується сумарно кількома тисячами студентів на день (близько 4000) і позбавлений повноцінної відпочинкової чи позакласної зони. Проєктована ділянка знаходиться в активній зоні міста, на перетині основних пішохідних потоків.
Проблеми території:
- поруч розташований Театральний майдан є джерелом шуму та скупчення людей; майдан не затінений від сонця, налічує чимало точок торгівлі, не сприяє довгому перебуванню,
- межуючі МАФи з доступом усередину території двору, створюють дискомфорт і перетворюють головний двір навчального корпусу в задній двір-склад закладів харчування.
Під час першого візиту й завдяки допомозі партнерів колеги з агенції отримали всі документи та розміри для складення обмірного плану. Згідно з новим баченням генеральний план буде акцентувати на залученні користувачів вглиб двору для створення якісних умов проведення вільного часу та для розвантаження центрального входу у пікові години.
Презентація проєкту тутБуковинський державний медичний університет
Результати опитування студентів показали, що вони мають високу потребу щодо відпочинку, спілкування, підготовки до пар й доступності до приміщень в стінах ЗВО. Тож було обрано кілька локацій на розгляд.
Презентація проєкту тутХарківський національний медичний університет
Для роботи над проєктом було проведено дослідження серед українських і міжнародних студентів. Інтерпретація результатів дослідження показала:
- як українські, так і міжнародні студенти часто вказують на проблеми навігації в кампусах та окремих корпусах,
- студентам було важко перейти на онлайн-навчання, але повернення в офлайн (йдеться про час до повномасштабного вторгнення росії на суверенну територію України — ред.) — це також стрес,
- досвід українських і міжнародних студентів відрізняється, й представники цих груп мало спілкуються між собою,
- міжнародні студенти мають безліч ідей щодо інструментів їх адаптації в українському університеті;
- студентам не вистачає часу для відпочинку й повноцінного соціального життя,
- студенти висловлюють інтерес до позанавчальних заходів, проте вказують на нестачу анонсування заходів і роботи гуртків,
- студенти хочуть проводити час разом, але також вказують на потребу в усамітненні,
- студенти хотіли б мати власний простір для відпочинку, спілкування та самопідготовки.
Спираючись на результати дослідження, для активації простору було обрано приймальну комісію (корпус УКЛ) та їдальню (корпус УКЛ). Наразі проєкт знаходиться на етапі проєктування.
Презентація проєкту тут