
Як розвиватиметься українська медична освіта у 2020 році?
Поділитися
21 січня 2020 року в Києві відбулося Друге засідання Наглядової ради проєкту «Розвиток медичної освіти ». До спільної зустрічі доєдналися всі учасники проєкту: представники Міністерства охорони здоров’я України, регіональних Департаментів охорони здоров’я, міжнародних проєктів, реформатори, медичні освітяни, управлінці закладів вищої медичної освіти та студенти.
Проєкт “Розвиток медичної освіти” з 2018 року допомагає університетам впроваджувати освітні інновації в рамках реформи медичної освіти МОЗ України. Проєкт спрямований на медичні університети, де здобувають освіту майбутні лікарі загальної практики та медсестри, медбрати — надавачі допомоги на первинній ланці, а також керівники закладів, у яких надається первинна медична допомога. Що сильніша якість медичної освіти — здоровіші громадяни.
Аби виміряти результативність медичної освіти в Україні заведено проводити Наглядові Ради, під час яких усі учасники проєкту підбивають підсумки проведеної роботи й визначають оновлену стратегію теоретичного й практичного навчання. Зважаючи на активності проєкту, впроваджені в 2019 році, оновлену інформацію про загальний контекст і досвід закладів вищої освіти, кращу обізнаність про галузь і її учасників, проєкт “Розвиток медичної освіти” в 2020 році впроваджуватиме наступні зміни:
Об’єднуватиме під парасольку “Розбудова потенціалу” симуляційні центри, освітнє середовище, навички викладання, бібліотеку й дистанційне навчання — тобто всі окремі види діяльності, що стосуються пілотних медичних університетів і академій. Це забезпечить систематичніший підхід до співпраці з пілотними закладами
Створюватиме групи рівних для сімейних лікарів, медсестер й управлінців в охороні здоров’я, а також для освітян у перспективі. Попередньо перші кроки з впровадження можуть розпочатися в березні.
Підтримуватиме надавачів первинної медико-санітарної допомоги — проєкт створює спільноту медсестер, аби підготувати базу для медсестер з розширеними повноваженнями (advanced nurse practitioner).
У 2019 році представники проєкту отримали запит від МОЗ щодо підтримки електронного розподілу в інтернатуру (так званого e-match). Подальші дії залежать від затвердження Наказу про інтернатуру. Якщо його не буде затверджено, команда проєкту розроблятиме альтернативну стратегію, наприклад, навчання менторів.
Розглядатиме можливість розроблення курсу з планування й управління людськими ресурсами, а також проведення дослідження щодо частки випускників, які залишаються в професії сімейного лікаря і їхню мотивацію.
Розроблятиме програму з менеджменту в охороні здоров’я і її модулі, які матимуть змішаний формат навчання (онлайн і офлайн).
У всіх активностях представники проєкту забезпечують багатосекторальні підходи, доброчесність, прозорість і відповідальність, й також дотримання міжнародних стандартів.
«Ми зі свого боку активно сприяємо міжнародному діалогу з Міністерством охорони здоров’я України, і наша основна мета — підняти рівень української медицини до міжнародних стандартів. Здорові громадяни понад усе», — зазначив Мартін Рааб, проєктний лідер україно-швейцарського проєкту «Розвиток медичної освіти».
Петро Ільків, координатор проєктів Швейцарської агенції розвитку та співробітництва в Україні повідомив: «Багато років тому я дуже хотів створити Літню школу з медичної освіти. І нам це вдалося! Мрії здійснюються, цього року в нас буде вже 4 сезони. Чому Швейцарське бюро інвестує в освіту? Ми розуміємо, що без якісної медичної освіти ми не можемо говорити про якісну медицину й здорових пацієнтів. Саме тому ми беремо на себе зобов’язання підтримувати розвиток медичної освіти в Україні упродовж наступних 10 років».
Сергій Квіт, голова Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти зазначив: «Ми продовжуємо розвивати культуру забезпечення якості вищої освіти, а також освітні послуги та наукові дослідження. Зараз ми прагнемо дотримуватися міжнародних стандартів забезпечення якості вищої освіти й продовжуємо розвивати нормативно-правову базу та переходити до діджиталізації. Тому розвиток медичної освіти в Україні є надважливим».
«Щодо питання автономності університетів — вона дає свободу й можливість діяти без схвалення численних державних установ. Це, у свою чергу, може значно прискорити розвиток і вивести медичну освіту на зовсім новий рівень», — зазначила Інна Совсун, депутатка Верховної Ради України, старша викладачка в національному університеті «Києво-Могилянська академія» і Київській школі економіки.
Проєкт «Розвиток медичної освіти » реалізується Швейцарським інститутом тропічної медицини та громадського здоров’я (SwissTPH) за підтримки Швейцарської агенції з розвитку та співробітництва (Swiss Agency for Development and Cooperation – SDC). Партнери проєкту: МОЗ, Інститут медсестринських наук (м. Базель, Швейцарія), Маастрихтський університет (Нідерланди) та Школа охорони здоров’я Національного університету «Києво-Могилянська академія», Світова федерація з медичної освіти, Проєкт Сприяння академічній доброчесності — SAIUP.