Результати Азовської школи сімейної медицини 2021

Поділитися

У рамках Азовської школи сімейної медицини 2021 застосовувалися новітні навчальні методики й міжнародні алгоритми надання медичної допомоги. Сімейні лікарі й лікарки, педіатри, терапевти й терапевтки, а також медсестри й медбрати брали участь у лекціях і клінічних воркшопах базованих на принципах доказової медицини. Оновлений інтенсивний освітній курс створив не тільки можливості для відпрацювання клінічних навичок, а й умови для продуктивного нетворкінгу серед фахівців і фахівчинь первинної ланки.

Упродовж першої сесії Школи зі стратегічного планування обговорювали розвиток сімейної медицини, і те як її сприймають студенти й викладачі різних ЗВО України. Роздумували над тим чи дійсно професія «сімейний лікар» виглядає привабливо для студентів і студенток медичних університетів, майбутніх лікарів і лікарок. Нагадаємо, що у 2019 році україно-швейцарський проєкт «Розвиток медичної освіти» здійснив опитування 2405 студентів і студенток медичного факультету (третього і шостого років навчання) й 385 викладачів і викладачок п’яти медичних університетів (представлено репрезентативну, квотну стратифіковану вибірку). Дослідження тримало у фокусі три аспекти: 

  • вибір майбутньої спеціалізації (розподіл і фактори), 
  • процес навчання сімейній медицині на магістерській програмі «Медицина»,
  • загальне сприйняття сімейної медицини.

Керівниця офісу впровадження україно-швейцарського проєкту «Розвиток медичної освіти», дослідниця й викладачка національного університетц «Києво-Могилянська академія» Тетяна Степурко у своїй доповіді поділилася підсумками проведеної роботи:

  • Сімейна медицина не виглядає досить привабливою спеціальністю для тих, хто робить вибір свого подальшого професійного шляху.
  • Як студенти, так і викладачі не завжди мають вірогідну інформацію й знання щодо професії сімейного лікаря. Наприклад, таке твердження як «Сімейні лікарі й лікарки здатні розв’язувати лише незначні проблеми зі здоров’ям», — здобуло майже 50% відповідей «погоджуюся». Ба більше, навчання сімейній медицині отримує досить негативні відгуки від студентів і студенток через відсутність зв’язку з практикою, застарілу інформацію, а також дефіцит уваги й інтересу зі сторони викладачів і викладачок.
  • Опитані здебільшого висловлюють підтримку твердження «У нашому суспільстві не цінують сімейних лікарів», — 64% студентів і студенток й 56% викладачів й викладачок, як і те, що «Сімейні лікарі мають обмежені кар’єрні можливості, — 58% студентів і студенток й 59% викладачів й викладачок.

Такі результати свідчать про те, що хоч спільнота сімейних лікарів і лікарок стає потужнішою й здобуває все більшу прихильність громадськості та розробників політики, але медичні університети наразі не є партнерами в посиленні сімейної медицини через консистентність і правдивість репрезентації професій майбутнім фахівцям. Імовірно, прийшов час, коли прогресивна спільнота сімейних лікарів і лікарок має прийняти рішення щодо того, чи є готовність і бажання планувати й реалізовувати активну комунікацію ініціативи задля привернення уваги кращих і найвмотивованіших випускників і випускниць, аби нове покоління лікарів і лікарок продовжували найкращі практики пацієнтоорієнтованої допомоги. Ознайомтеся детальніше з нашим дослідженням від команди Проєкту тут —> https://bit.ly/2VQKhug Напишіть в коментарях яким є ваше особисте сприйняття сімейної медицини в Україні.

Наша освітня субота розпочалася насичено — з тренінгу BLS+AED. Сімейним лікарям, лікаркам, медсестрам і медбратам вкрай важливо оновлювати знання та практичні навички з серцево-легеневої реанімації, зупинки кровотечі й анафілаксії. Це потрібно для того, щоб довести свої дії до автоматизму і і швидко діяти в критичній ситуації, коли на вагах людське життя.

Тож сьогодні ми проводили майстер-класи відповідно до світових протоколів, разом із професійними тренерами — інструктором з тактичної медицини Іваном Кондратенко й дитячим хірургом Дмитром Самофаловим. Учасники й учасниці розділилися на 2 групи. Пан Іван проводив тренінг із надання медичної допомоги дорослим, а пан Дмитро — з надання медичної допомоги дітям. Говорили про те, хто, де і чим має надавати допомогу. А ще відпрацьовували клінічні навички на окремому тренінгу з анафілаксії в малих групах. Ділимося з вами невеличким чек-лістом, що не дасть збитися в непередбачуваній ситуації, коли потрібно надати допомогу:

  • переконайтеся в безпечності надання допомоги,
  •  перевірте свідомість,
  • покличте по допомогу,
  • вiдновіть прохідність дихальних шляхів,
  • перевірте наявність дихання,
  • забезпечте виклик екстреної медичної допомоги,
  • зробіть 5 рятівних подихів якщо постраждалий — дитина,
  • розпочніть реанімацію: 30 натискань до 2 вдихів для дорослих і 15 натискань до 2 вдихів — у дітей,
  • під’єднайте дефібрилятор,
  • виконайте розряд,
  • продовжіть компресії.

Також разом із Федіром Лапієм, Іриною Волошиною й @Оленою Кондратенко працювали на клінічному воркшопі з вакцинації. Особливо детально думали над розв’язанням проблеми дефіциту критичного мислення, яке є надважливим в добу споживання інформації такою кількістю. Пропонуємо й вам замилислитися над наступним:

  • сумнівайтеся, сприймайте інформацію критично,
  • майте розуміння в інтерпретації результатів наукових досліджень — у дизайні й висновках досліджень можуть бути помилки,
  • англійська — мова спілкування в медичній сфері у всьому світі, “медична» англійська — проста,
  • обирайте джерела інформації, що мають високий науковий рівень репутації, не всі «наукові» журнали є науковими,
  • посада людини — не ґарантує наявність достовірної інформації, перед авторитетами знімайте капелюха, а не голову.

А ось і лайфхаки для швидкого опанування календаря щеплень:

  • користуйтеся таблицею,
  • використовуйте мобільні додатки,
  • плануйте дату наступних вакцинацій,
  • практикуйте декілька щеплень за один сеанс,
  • відмічайте зроблене в щоденниках з вакцинації.

Залишаємо для вас ще й корисні матеріали стосовно вакцинації: 

  • календар профілактичних щеплень —> https://bit.ly/3AgjR45  
  • збірник «100+ відповідей на запитання про вакцинацію проти COVID-19» —> https://cutt.ly/YbdshUA 
  • курс «Важливі аспекти імунопрофілактики інфекційних захворювань», перше відео курсу —> https://bit.ly/3AfWcAA 

А впродовж інтерактивного пульмокурсу всі разом із директором з медичної освіти Університетської лікарні Базілдон Самуелем Джонсоном і сімейним лікарем Орестом Куленичем отримали базове розуміння застосування кисню й неінвазивної вентиляції. Практикувалися завдяки розв‘язанню клінічних кейсів, активній роботі з кисневими концентраторами, CPAP та апаратами для допомоги при кашлі.

Третій день Школи розпочався з тренінгу «Зупинка кровотечі». Разом із Іваном Кондратенко розбирали види кровотечі, уніфіковані клінічні протоколи і детально зупинилися на порядку дій при тампонаді, ділимося й з вами:

  • встановіть джерело кровотечі,
  • тампонуйте в рану, тобто в кров, 
  • при можливості тампонуйте до кістки,
  • тампонуйте від дна до поверхні рани,
  • тампонуйте «від серця до пальця»,
  • заповніть бинтом всю порожнину рани,
  • здійсніть тиск на рану з тампонадою (гемостат. бинт 3-5 хв., марля 7-10 хв),
  • накладіть тиснучу пов’язку.

Дмитро Самофалов провів тренінг «Прийом Геймліха». Саме такий прийом застосовується при закупорювання верхніх дихальних шляхів стороннім тілом і передбачає різке натискання на черевну стінку під грудиною. Генрі Геймліх уперше описав цю процедуру в 1974 році. Цікаво, що в травні 2016 року Геймліхові довелося самому застосувати цей прийом, щоб врятувати 87-річну жінку в будинку для літніх людей, де він перебував.

Разом із Вадимом Вусом учасники й учасниці Школи працювали над діагностикою й лікуванням глаукоми упродовж тренінгу «Бірюзове око». Також пан Вадим провів презентацію портативного УЗД для сімейних лікарів, і розказав про різницю POCUS від звичайного УЗД:

  • проводиться лікарем чи лікаркою (не спеціалістом УЗД) або медсестрою,
  • малий і простий прилад,
  • швидко та в будь-якому приміщенні,
  • УЗД іде до пацієнта, а не навпаки,
  • мета — дія, а не протокол,
  • скорочений опис,
  • відповідає на конкретне клінічне запитання,
  • низький ризик контамінації,
  • низька вартість,
  • апріорна ймовірність показує окремі ліміти такої діагностики,
  • disruptive innovation.

Ну й наприкінці розбиралися разом із керівницею соціального проєкту «Твій сімейний лікар», співавторкою моделі м’яких навичок для лікарів і лікарок ПМД Анастасією Пустовою та сімейною лікаркою Анастасією Ходан, що таке медична етика. 

Сьогодні от іще раз переконалися, що Школа — просто прекрасний освітній формат, що формує спільний простір, де реально цікаво й весело навчатися разом. Дякуємо вам, учасники й учасниці, спікери й спікерки за крутий нетворкінг! Неймовірно вдячні всім-всім-всім, хто сприяв проведенню події й спільно з нами творив цей захід для небайдужих до розвитку особистостей.