Досвід Львівської медичної академії ім. Андрея Крупинського з упровадження навчальної системи Moodle

Поділитися

Мабуть, не варто окремо зупинятися на важливості платформи для дистанційного навчання у ЗВО. І ми говоримо зараз не тільки про український контекст і сектор охорони здоров’я. Сьогодні e-learning — абсолютний must have освітнього процесу: він пришвидшує надання й отримання освітніх продуктів, безпосередньо впливає на якість освіти і, звичайно, допомагає побудові адекватних відносин між викладачами й студентами. Усі перебувають в єдиному освітньому контексті, мають рівний доступ до джерел інформації й швидку та об’єктивну систему оцінювання. Водночас деякі ЗВО ще досі не запровадили сучасних систем дистанційного навчання, які є важливими для сучасного освітнього процесу.

Довідка: сьогодні в систему Moodle Львівської медичної академії ім. Андрея Крупинського вже заведено всі 182 курси поточного навчального семестру, частина з них ще адаптовується. До системи підключені 100% викладачів і студентів: орієнтовно 650 студентів і 150 викладачів.

Тож пропонуємо звернути увагу на позитивний досвід Львівської медичної академії ім. Андрея Крупинського, яка почала впроваджувати систему дистанційного навчання в листопаді 2020 року, а сьогодні вже має функціональну й дружну до користувачів платформу. Такий досвід може бути корисним для інших закладів вищої освіти, які лише планують упроваджувати e-learning в освітній процес і не знають з чого почати.

Про досвід упровадження дистанційного навчання говоримо з Володимиром Федориком, кандидатом філософських наук, доцентом, завідувачем навчально- методичної частини Львівської медичної академії ім. Андрея Крупинського.

  • З яких кроків академія розпочала впровадження електронної платформи навчання Moodle?

У Львівській медичній академії ім. Андрея Крупинського не було своєї навчальної платформи. У нас діяв комп’ютерний клас, де були зосереджені необхідні програми. Зазвичай тут проводилося автоматизоване тестування здобувачів освіти під час сесій, але для створення віртуального навчального середовища цього було замало. Відповідно, залученість студентів до виконання навчальних завдань і впровадження нових інструментів були на низькому рівні.

У березні 2020 року ми разом з іншими п’ятьма медичними ЗВО пройшли навчання на онлайн-курсі «Вступ до електронного навчання» від україно- швейцарського проєкту «Розвиток медичної освіти». Упродовж навчання нам вдалося опанувати одну з платформ для дистанційного навчання — LMS Moodle, тож ми наочно побачили, наскільки зручним може стати освітній процес завдяки її використанню. Після навчання була розроблена покрокова програма впровадження платформи для електронного навчання в освітній процес у нашому ЗВО.

Moodle (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment) — безкоштовна, відкрита система управління навчанням. Платформа призначена для об’єднання освітян, адміністраторів і студентів в одну надійну, безпечну та інтегровану систему для створення персоналізованого освітнього середовища. Платформа орієнтована на організацію взаємодії між викладачами й студентами (учнями), підходить для організації дистанційних курсів та підтримки очного навчання.

Також команда україно-швейцарського проєкту «Розвиток медичної освіти» запропонувала нам допомогу у дистанційному налаштуванні системи Moodle. Ми провели низку зустрічей, проаналізували всі особливості нашого ЗВО й визначилися зі структурою та функціоналом платформи, які якнайкраще відповідають освітнім потребам закладу. Так і розпочали роботу.

  • Як проходив процес налаштування платформи? Впевнені, що іншим медичним ЗВО буде дуже корисно почути про кілька технічних етапів упровадження?

IT-консультанти проєкту Трохим Бабич і Віталій Заєць розробили та дистанційно виконали всю необхідну роботу з налагодження платформи: налаштували хостинг, бекап, доступи, забрали зайві кнопки й блоки (ред. оскільки Moodle — відкрита платформа, то за замовчуванням її функціонал відкритий, тому повний набір не завжди потрібен), налаштували тему та кольори під брендбук академії, заклали необхідну структуру курсів. Також Трохим і Віталій провели ознайомлення з роботою системи, надіслали записи вебінарів щодо того, як наповнювати курси, працювати з тестами й оцінками. Ми отримали керівництво з налаштування автоматичного оновлення Moodle до останньої версії.

Важливим було ще й знайомство з компанією Unicheck, яка надає програмне рішення для перевірки робіт на плагіат. І його, до речі, можна інтегрувати в платформу Moodle. Та поки ми ще до цього не дійшли. Для ефективної роботи системи Moodle в академії змінено провайдера інтернету, збільшено пропускну можливість до 100 мбіт/ сек, звичайний кабель замінений на оптоволоконний, введені нові штатні одиниці для обслуговування мережі.

  • Що було найважчим для адміністрації у впровадженні платформи Moodle в освітній процес?

Насамперед хочу сказати, що без інструментів дистанційної освіти далі рухатися вже було неможливо. Тим- то й колектив налаштувався досить рішуче. Однак ми справді стикнулися з певними труднощами. Виявилося, що для інтеграції розкладу занять, відеолекцій і відеосемінарів на платформі Moodle потрібне окреме IT-рішення. Також треба брати до уваги деяких викладачів і викладачок похилого віку, яким справді важко звикнути до новітніх цифрових технологій.

  • Розкажіть-но детальніше саме про початок роботи викладачів із платформою. Які були перші кроки?

Викладачам було поставлено завдання — ввести в Moodle тексти лекцій, методичні рекомендації до практичних, лабораторних, семінарських занять і до самостійної роботи. Потрібно було також створити чати, розмістити силабуси тощо. Нині динаміка роботи моніториться методичним відділом.

Із наступного семестру плануємо завести на платформу нові навчальні дисципліни, які не викладалися в попередньому. Збираємося включити тестові завдання до кожної теми курсу і навчити викладачів користуватися електронним журналом. Хочемо впровадити електронний журнал у пілотній групі на кожному факультеті з наступного семестру. Ця ідея ще не узгоджена на всіх рівнях, але, повірте, її справді варто реалізувати. Як усе вдасться, з другого семестру 2021–2022 навчального року плануємо поширити набутий досвід на всю академію. За моїми оцінками, поставлена мета з упровадження платформи на цей час досягнута на 80%.

  • Як упровадження Moodle вплинуло на навчальний процес? Чи довго викладачі звикали до платформи?

Moodle надзвичайно допоміг викладачам систематизувати свої матеріали. Інформація на флешці — це одне, а якщо вона розміщена на ресурсі, до якого є доступ у всіх, хто залучений в освітній процес, — зовсім інше. Умовно, матеріали, які лежали в кафедральних папках, стали доступні й студентам. І взагалі робота стала системною: від силабусу до тестових завдань — тепер усе на одній платформі.

Ще важливо, що робота викладачів стала прозорою: її легко оцінити й видно динаміку. Можна побачити якість і кількість матеріалів, які розміщують викладачі для студентів: стиль, тематику, частоту спілкування. Так само стало зручніше переглядати роботу студентів. Зараз можна побачити, хто й коли відвідував сторінку, що читали, скільки часу витратили. У травні ми провели опитування студентів, яке показало, що тепер близько 70% здобувачів освіти користуються платформою Moodle часто або дуже часто. І цей тренд має тенденцію до зростання. Зауважимо, що під час карантину Moodle став найвідвідуванішим місцем нашої академії й замінив собою багато інших засобів електронної комунікації.

І ще потрібно розуміти, що без платформи Moodle робота з іноземцями була б неможливою. У нашому закладі навчаються студенти з Індії. Дехто, користуючись нагодою, поїхав додому, а коли настав час повертатися в Україну, кордони були закриті. Тому Moodle став надійною платформою, яка гарантувала освітній процес у форс-мажорних обставинах. Щодо студентів-іноземців, то тут ми завдячуємо україно-швейцарському проєкту «Розвиток медичної освіти» ще й у підготовці кадрів до викладання англійською мовою, якою ведуться лекційні, практичні й лабораторні заняття. Студенти-іноземці економлять рік навчання, а ми стаємо конкурентоспроможнішими.

Перегляньте послідовні кроки впровадження системи електронного навчання тут —> https://mededu.org.ua/library/ А поки що радимо прочитати відгуки студентів і студенток про Moodle:

«Особисто для мене освітня платформа Moodle стала потужним ресурсом для навчання. Враховуючи світові тенденції розвитку онлайн-освіти, а також прогресивне впровадження в освітній процес різноманітних навчальних платформ, Moodle є для мене пріоритетним інструментом для вивчення та опрацювання потрібної інформації.

Я навчаюся на вечірній формі й паралельно працюю, тому опрацьовувати матеріал у підручниках було незручно. Крім того, з поданого у книгах матеріалу не завжди є розуміння того, яка саме інформація з повного обсягу тексту є достатньою для засвоєння теми. У Moodle викладач подає матеріал у тому обсязі й з тих джерел, які він вважає доказовими й науково обґрунтованими.

Надзвичайно зручно, що тепер лекції є не лише в друкованому вигляді, а й у формі презентацій та атласів. Є посилання на першоджерела й методичні рекомендації для поглиблення знань. Це справді полегшує розуміння, дає можливість краще орієнтуватися в темі. Наприклад, вивчаючи анатомію чи фізіологію, лише надрукованого тексту лекції буде замало. Великою перевагою є те, що кожен викладач і викладачка можуть бачити прогрес студентів і час, який вони витрачають на роботу із завданнями. Запровадження Moodle однозначно потужне досягнення, що полегшує життя студентам. Впевнена, що й викладачам також».

Багрій Олеся, студентка I курсу Медсестринство. Сестринська справа

«Система дуже зручна: вона проста для розуміння й дуже легка в користуванні. Платформа має чітку структуру, що дає змогу швидко знайти необхідний матеріал. Крім того, структура кожного курсу достатньо розгорнута й має широке наповнення. Беззаперечна перевага — можливість вивчати матеріал не тільки у вигляді лекцій, а й у вигляді презентацій, а також зберігати всі файли для подальшого користування. До того ж викладачі можуть прикріпити в курс відео, фото або ж аудіоматеріали й підручники у pdf-форматі. Це допомагає краще опрацювати й засвоїти інформацію.

Я можу вчитися просто відкривши телефон чи комп’ютер. Це дуже зручно! Погодьтеся, часом справді немає можливості носити із собою купу підручників, а з Moodle абсолютно всі навчальні дисципліни завжди під рукою».

Тіщенко Галина, студентка I курсу Медсестринство. Сестринська справа