
Електронне навчання
Поділитися
Команда україно-швейцарського проєкту «Розвиток медичної освіти» проводить навчання для представників і представниць пілотних ЗВО з електронного навчання. Також ми розпочали тестування системи електронного навчання в кількох пілотних медичних ЗВО й зможемо пропілотувати рішення, виявити ключові бар’єри й вдалі рішення в тестовій реалізації й більш налагоджено поширювати цей досвід у інших закладах. Виходячи з того, що у пілотних ЗВО різний вихідний стан в контексті електронного навчання — дизайн співпраці погоджується з кожним пілотним ЗВО окремо.
Електронне навчання у закладі вищої медичної освіти»
У березні 2020 року шість пілотних закладів україно-швейцарського проєкту «Розвиток медичної освіти» завершили навчання на онлайн-курсі «Вступ до електронного навчання».
Позаду відеопрезентації, два вебінари, одне індивідуальне й два групові завдання, дві опановані платформи для дистанційного навчання LMS Moodle й Microsoft Тeams, шість (по одній у кожному ЗВО) розроблених покрокових програм для впровадження (для деяких ЗВО оновлення) платформ для електронного навчання в освітній процес. Цей онлайн-курс – чудовий приклад learning by doing (навчання під час виконання), опановування платформ для дистанційного навчання власне під час навчання на цих платформах.
Враховуючи пандемію COVID-19 й запроваджені карантинні заходи, а також повномаштабне воєнне вторгнення росії на суверенну територію України, питання якісного дистанційного навчання стає надзвичайно актуальним для всіх закладів освіти.
Підготовчий етап до впровадження електронного навчання полягає в описі освітнього процесу з точки зору трьох головних клієнтів системи електронного навчання: студентів, викладачів й представників адміністрації. Описавши процес, ми можемо виявити ключові точки, де викладачі, студенти й адміністратори навчального процесу обмінюються інформацією. Це потрібно для того, щоб запропоноване інформаційно-комунікаційне технологічне (ІСТ) рішення пришвидшило пошук, доступ, обмін потрібною інформацією, щоб більше залишалося часу на навчання, а не на пошук.
Пріоритетні напрями для автоматизацій освітніх процесів у ЗВО:
- aвтоматизація комунікації учасників освітнього процесу (викладачів, студентів і адміністраторів),
- доступ до навчальних матеріалів,
- оцінювання.

Підтримка пілотних медичних ЗВО
Львівська медична академії ім. Андрея Крупинського почала впроваджувати систему дистанційного навчання в листопаді 2020 року, а сьогодні вже має функціональну й дружну до користувачів платформу. Такий досвід може бути корисним для інших закладів вищої освіти, які лише планують упроваджувати e-learning в освітній процес і не знають з чого почати.
У Львівській медичній академії ім. Андрея Крупинського не було своєї навчальної платформи: діяв комп’ютерний клас, де були зосереджені необхідні програми. Зазвичай тут проводилося автоматизоване тестування здобувачів освіти під час сесій, але для створення віртуального навчального середовища цього було замало. Відповідно, залученість студентів до виконання навчальних завдань і впровадження нових інструментів були на низькому рівні.
У березні 2020 року Львівська медична академія ім. Андрея Крупинського разом з іншими п’ятьма медичними ЗВО пройшли навчання на онлайн-курсі «Вступ до електронного навчання» від україно-швейцарського проєкту «Розвиток медичної освіти». Упродовж навчання їм вдалося опанувати одну з платформ для дистанційного навчання — LMS Moodle, тож вони наочно побачили, наскільки зручним може стати освітній процес завдяки її використанню. Після навчання була розроблена покрокова програма впровадження платформи для електронного навчання в освітній процес у нашому ЗВО.
Довідково: Сьогодні в систему Moodle Львівської медичної академії ім. Андрея Крупинського вже заведено всі 182 курси поточного навчального семестру, частина з них ще адаптовується. До системи підключені 100% викладачів і студентів: орієнтовно 650 студентів і 150 викладачів.
Також команда україно-швейцарського проєкту «Розвиток медичної освіти» запропонувала свою допомогу у дистанційному налаштуванні системи Moodle. Ми провели низку зустрічей, проаналізували всі особливості львівського ЗВО й визначилися зі структурою та функціоналом платформи, які якнайкраще відповідають освітнім потребам закладу. IT-консультанти проєкту Трохим Бабич і Віталій Заєць розробили та дистанційно виконали всю необхідну роботу з налагодження платформи: налаштували хостинг, бекап, доступи, забрали зайві кнопки й блоки (оскільки Moodle — відкрита платформа, то за замовчуванням її функціонал відкритий, тому повний набір не завжди потрібен — ред.), налаштували тему та кольори під брендбук академії, заклали необхідну структуру курсів.
Також Трохим і Віталій провели ознайомлення з роботою системи, надіслали записи вебінарів щодо того, як наповнювати курси, працювати з тестами й оцінками. Освітяни Львівської медичної академії ім. Андрея Крупинського отримали керівництво з налаштування автоматичного оновлення Moodle до останньої версії.
Для ефективної роботи системи Moodle в академії змінено провайдера інтернету, збільшено пропускну можливість до 100 мбіт/ сек, звичайний кабель замінений на оптоволоконний, введені нові штатні одиниці для обслуговування мережі.
Читайте повне інтерв’ю з Володимиром Федориком у ВісникуІнші пілотні медичні ЗВО проєкт підтримує консультаціями та ІТ-підтримкою в контексті оновлень платформи Moodle, встановлення та роботи з різноманітними плагінами та інструментами для покращення інтерактиву в дистанційній освіті.
Розробка й запис онлайн-курсу щодо роботи з навчальною платформою Moodle для освітян
Курс охоплюватиме приблизно 15 тем з дистанційної освіти, налаштування та роботу з платформою Moodle, а також різні інтерактивні інструменти навчання. Учасники зможуть пройти весь курс або обрати для себе окремі блоки для опанування певних інструментів. Після проходження слухачі:
- будуть спроможні впливати на мотивацію студентів до навчання,
- зможуть гнучко адаптувати Moodle до свого освітнього контексту,
- створюватимуть свої курси та матеріали за допомогою сучасних інструментів дистанційної освіти,
- вмітимуть оперувати основним функціоналом платформи Moodle в освітньому процесі для офлайн чи онлайн навчання
- знатимуть як побудувати траєкторію навчання для самостійного опрацювання
Для роботи в рамках курсу передбачені тести, квізи, й інтерактивні завдання після кожної з тем, есеї. Після успішного проходження курсу (мін 60 балів зі 100 можливих) учасники отримають електронний сертифікат.
Впровадження системи поселення в гуртожитки для пілотних ЗВО
Основною ідеєю проєкту є програмне рішення відповідно до чинного законодавства, що включає як юридичне положення про проживання у гуртожитках, так і систему, що дозволяє управляти поселенням та проживання студентів. У зв’язку з широкомасштабним вторгненням росії на суверенну територію України команда україно-швейцарського проєкту “Розвиток медичної освіти” прийняла рішення, про встановлення системи до 1 жовтня 2022 року в ЛМА, ТНМУ й БДМУ.
Завдяки програмному рішенню представники адміністрації зможуть у зручний спосіб бачити поточний стан проживання у гуртожитках, оплати за проживання тощо, а також готувати звіти. Студенти й студентки матимуть спрощену процедуру поселення, продовження проживання, а також переселення в іншу кімнату чи гуртожиток. Все можна буде робити в межах єдиного сайту. Оплату можливо буде розбивати на частини (за потреби та дозволу) та сплачувати через сайт, або через термінали та філіали ПриватБанку. Завідувачі гуртожитку зможуть переглядати стан гуртожитку та схвалювати запити на переселення.
Відповідно до 40-ої статті закону України «Про вищу освіту» необхідно, щоб існувало формальне представлення студентського самоврядування на рівні прийняття рішень під час переселення студентів. Відповідно в ЗВО має бути створена рада гуртожитку. Представники житлового відділу зможуть управляти доступом користувачів до системи, силити та виселяти студентів, формувати Excel звіти про стан гуртожитків за вказаний період часу
Система постачатиметься разом із чинним положенням про гуртожитки для Національного університету «Києво-Могилянська Академія», у якому зібрано практичний досвід користування цією системою (4 гуртожитки упродовж двох років).
Етапи впровадження системи:
- Дослідження наявної документації та процесів ЗВО, врегулювання всіх процесів та створення списку необхідних змін в системі та положеннях/процесах ЗВО в контексті поселення в гуртожитки сумісно з відповідальними зі сторони спеціалістами ЗВО.
- Дослідження технічних аспектів впровадження (зв’язок з банком, керування обліковими записами користувачів, тощо) сумісно з відповідальними зі сторони спеціалістами ЗВО. Першочергово ІТ-рішення було створено для користувачів MS Office 365 і Приватбанку, тож при інших ввідних даних пілотних ЗВО, будуть внесені зміни в ІТ-рішення (новий банк, інша ідентифікація користувачів).
- Вдосконалення системи (зі сторони виконавця) та документації (зі сторони ЗВО) відповідно до плану, розробленого в п. 1., 2.
- Розгортання сервісу для ЗВО (зі сторони виконавця).
- Проведення надання інструкцій та тренінгів за необхідності з метою навчання персоналу.
- Синхронізація даних про наявну житлову інфраструктуру ЗВО (будівлі, кімнати, ролі користувачів) зі сторони університету, сумісно з виконавцем та внесення інформації про поточне поселення (розміщення користувачів) в системі.
- Проведення інформаційної кампанії серед студентів щодо користування системою.
Витрати на впровадження системи покриває україно-швейцарський проєкт «Розвиток медичної освіти». Подальше обслуговування системи відбувається з розрахунку один користувач на місяць й покривається ЗВО.
Впровадження програмного забезпечення для автоматичного виявлення плагіату для пілотних ЗВО
Україно-швейцарський проєкт «Розвиток медичної освіти» пропонує пілотним медичним ЗВО встановити програмне забезпечення (плагін для платформи Moodle від української компанії Unicheck, офіс якої зараз в США) для виявлення плагіату в роботах студентів. Для українських ЗВО ціна на користування чи не найнижча в світі завдяки тому, що компанія має українське коріння. Команда проєкту консультуватиме й підтримуватиме пілотні ЗВО у провадженні даної системи.