Людяність та емпатія в охороні здоров’я

посібник для викладачів і не тільки

Як спілкуватися з пацієнтами і будувати партнерські стосунки, розв’язувати складні ситуації, повідомляти погані новини і при цьому не вигорати? Цей посібник — перше українське видання про те, як додати людяності в навчання медиків і лікування пацієнтів.

Погортати і завантажити

Посібник створено для:

медичних
фахівців-освітян

фасилітаторів медичних і пацієнтських груп рівних та інших спільнот

медичних фахівців усіх професій і рангів

Як і чому з’явилася ідея курсу про емпатію та людяність

Десятиріччями українська медична система існувала в застарілій парадигмі лікування хвороб замість людей. Така система не розглядає пацієнта як суб’єкт із почуттями і потребами й породжує недовіру та відчуття небезпеки. Від цього страждають і медичні фахівці, і пацієнти з їхніми рідними.

У 2020 році в Україні вийшла друком «Зовсім не страшна книга про життя, смерть і все, що поміж ними» Анастасії Леухіної, яка побудувала місток між медиками й пацієнтами. Ця книга про життя після поганих новин з лікарні зібрала кілька десятків реальних історій. І показала, як зіткнення з медичною системою здатне (не) поранити людину з важкою хворобою та її сім’ю.

Історії з книги почали перетворюватися на кейси для обговорення (а іноді й запеклих дискусій) між медичними фахівцями. Так виникла ідея трансформувати підхід до стосунків між медиками й пацієнтами ще на етапі отримання освіти та покласти історії-кейси в основу. Для цього знадобився інструмент, який можна було б адаптувати до різних аудиторій і запитів. Таким інструментом став посібник, який Анастасія розробила з кількома лікарями й медиками-освітянами за підтримки україно-швейцарського проєкту «Розвиток медичної освіти».

Це не методичка у традиційному її розумінні. Посібник наповнений кейсами, корисними матеріалами й рефлексіями. Його використання допоможе підготувати нову генерацію медиків, які мають навички якісних медичних комунікацій і розуміють їхню користь.

Анастасія Леухіна

консультантка україно-швейцарського проекту «Розвиток медичної освіти», тренерка та фасилітаторка, голова ГО «Горизонталі», авторка «Зовсім не страшної книги» та викладачка Київської школи економіки.

Як ви можете використати цей посібник

Взяти курс за основу та викладати його у вашому ЗВО

Обрати будь-яку тему та розкрити в рамках наявного курсу

Використати матеріали у викладанні вашої дисципліни

Погортати посібник

Щоб завантажити посібник у форматі pdf, натисніть кнопку нижче.
Завантаження має початися одразу.

Ви також можете завантажити окремо базові чек-листи гідності й поваги для медпрацівників і пацієнтів, які допоможуть уникнути багатьох непорозумінь та побудувати взаємну довіру.

Як курс про людяність впроваджується в українських медичних ЗВО

Буковинський державний медичний університет. Історія перша

Три викладачки закладу — Оксана Петринич, Олена Коротун і Тетяна Щудрова — стали співавторками посібника й авторками курсу у БДМУ. Вони працюють на різних кафедрах, проте об’єдналися, аби створити і разом викладати курс «Медичні комунікації (навички спілкування з пацієнтами). Пацієнт-орієнтоване консультування». На ярмарок вибіркових дисциплін подали курс ще на етапі стислого силабусу, коли робота над матеріалами була в розпалі. Адміністрація університету підтримала впровадження курсу в освітню програму попри бюрократичну задачу із зірочкою — розподілити групи студентів і викладацькі години між трьома кафедрами. Студенти ж так зацікавилися описом дисципліни, що записалися на курс без жодних відгуків і «сарафанного радіо».

Буковинський державний медичний університет. Історія друга

Курс став вибірковою дисципліною для студентів четвертого курсу. Початок викладання припав на повномасштабне вторгнення російської армії в лютому 2022. Оксана Петринич, доцентка кафедри сімейної медицини БДМУ, розповідає: «Це був справжній виклик для мене! Я намагалася показати, що освіта, критичне мислення, людяність та емпатія надзвичайно важливі, бо це те, що відрізняє нас від ворога. Запит на навчання був очевидним з кількості студентів, які обрали курс: ми сформували 12 груп». Після завершення курсу зворотний зв’язок надали близько 50 студентів і студенток. Більшість із них вважає, що четвертий рік навчання — ідеальний час для цієї дисципліни. Також були побажання збільшити кількість годин, щоб мати більше часу для дискусій.

Рівненська медична академія

Курс «Людяність та емпатія в роботі медпрацівника» створили освітянки Наталя Повар і Олена Горська. Адміністрація закладу підтримала курс і допомогла в його впровадженні: Олена й Наталя не встигли адаптувати курс для студентів з медсестринства та пропустили ярмарок вибіркових дисциплін для стаціонару, проте керівництво академії запропонувало презентувати курс на наступному ярмарку для вечірньої форми навчання. Зрештою, на курс записалося одразу 42 студенти, яких поділили на дві групи. «Ти говориш “пацієнт-орієнтований підхід”, а між студентами починається жвава дискусія. Я встигала лише вставляти слово», — розповідає Олена Горська. Розмови зі студентами показали, що вони хочуть навчитися спілкуватися з пацієнтами і підтримувати їх, але не вигорати.

Студенти медичних ЗВО про курс

Я вважаю, що предмет «Людяність та емпатія» повинен бути обов`язковим

Я пішла на цей курс за власним вибором. Можу впевнено сказати — він мені був потрібний. Це не була просто вичитка пар — ми мали різноманітні завдання, приміряли на себе ролі лікарів і пацієнтів. Коли зараз приходить пацієнт на прийом, я не розгублена. Впевнено ставлю запитання, які ми обговорювали на курсі.

Ксенія Нікітчук
студентка спеціальності «Медсестринство», Рівненська медична академія

Курс допоміг навчитися краще аналізувати різні ситуації і продуктивніше їх розв’язувати

Наша група вирішила обрати цю дисципліну, оскільки в обов’язковій програмі не було курсів, націлених на поліпшення навичок спілкування лікарів із пацієнтами та в колективі. Розбираючи різні кейси, ми навчилися регулювати конфліктні ситуації, що можуть виникнути під час роботи в медичній сфері.

Христина Вербець
студентка спеціальності «Медицина», Буковинський державний медичний університет

Після отриманих знань я точно буду впевненішою під час роботи

Курс висвітлив деталі, що впливають на психологічний і моральний стан пацієнта, на які я раніше не звернула б увагу: як вести діалог із пацієнтами і колегами, як повідомляти погані новини тощо. Уважністю й доброзичливістю ви заохотите пацієнтів звертатися саме до вас.

Ярослава Клоченко
студентка спеціальності «Медицина», Буковинський державний медичний університет

Пишіть нам на events@mededu.org.ua, якщо ви хочете:

поділитися думками про посібник

проконсультуватися стосовно запуску курсу у вашому ЗВО

замовити безоплатну паперову версію посібника